Moro!

Tänään aamulla oli myöhempi herätys, sillä bussi lähti hotellilta vasta klo 11.30. Perinteinen buffet-aamupala loppui kello kymmeneltä. Kun huoneiden avainkortit oli palautettu ja passit tarkistettu, koko porukka siirtyi bussiin mukanaan vähän enemmän tavaraa kuin mitä oli saapuessa. Vaikka Pärnussa oli hyvin halpaa, rahaa kului joillakin vähän odotettua enemmän. Vapaa-aikaa oli sen verran, että oppilaat saattoivat tehdä ostoksia riittävissä määrin.

Bussimatka Tallinnaan kesti noin kaksi tuntia. Matkan varrella pysähdyimme erääseen myymälään, josta sai ostettua mm. kukkia tai joitakin tuliaisia. Saavuimme Tallinnaan kello kahden jälkeen. Oppilaille jaettiin ruokarahaa, jonka jälkeen kukin porukka lähti omille teilleen. Tallinnassa syötiin, shoppailtiin ja katseltiin nähtävyyksiä. Bussi lähti keskustasta kohti satamaa kello 18. Kun liput oli jaettu, pääsimme laivaterminaaliin, jossa teimme vielä joitakin ostoksia pienissä puodeissa, ja hetken odottelun jälkeen pääsimme laivaan.

Laivassa oli buffet-illallinen alkaen kello 19. Sen jälkeen oppilaat lähtivät kiertelemään vapaasti laivassa sekä tekemään lisää ostoksia laivan kaupoissa. Tätä kirjoittaessa olemme edelleen laivassa, joka saapuu parhaillaan Helsinkiin. Sen jälkeen jatkamme bussilla takaisin Nastolaan. Bussimatka kestää noin puolitoista tuntia.

Reissu on ollut kaikin puolin todella mukava, ja varmasti itse kukin on nauttinut hotellin palveluista, shoppailusta, yhdessäolosta ja muista 'seikkailuista'. Reissu oli uuvuttava virkistävä kokemus, ja todella mukava lopetus peruskoululle.