Moi!

Heräsimme aamulla omaan tahtiin, mutta aamupalalla piti olla käyty ennen bussiin menoa. Bussi starttasi noin kello puoli kymmeneltä, ja suuntasimme kohti Soomaan kansallispuistoa. Matka kesti noin 45min, jonka jälkeen jalkauduimme joen varrella sijaitsevalle talolle. Kun olimme saaneet eväät ja juotavaa, opas kertoi meille englanniksi erilaisia ohjeita, sekä näytti kartasta minne oli tarkoitus meloa. Hän ohjeisti melontaa ja kertoi mitä tuli tehdä vaarallisissa tilanteissa.

Lähdimme melomaan kukin omaan tahtiin. Meloimme kahden tai kolmen hengen ryhmissä per kanootti. Alunperin meille oli kerrottu, että koko melontareissu kestäisi kolme tuntia ruokailuineen, mutta matkan varrella huomasimme paikallisilla olevan erilaista tietoa kuin meillä: Meloimme kaikkiaan jopa loppumattomalta tuntuvat kymmenen kilometriä, jonka jälkeen odottelimme ruokaa oppaan näyttäessä meille puukanootissa melomista seisaallaan... Söimme piknik-ruoan, jonka jälkeen lähdimme ajamaan takaisin hotellille. Matka kesti kaikkiaan noin viisi tuntia.

Koko melontareissun ajan sää oli loistava: Aurinko paistoi kirkkaalta taivaalta ja ilma oli lämmin. Useimmat oppivat toimivan melontatekniikan nopeasti, mutta muuan nimeltämainitsematon poikaporukka onnistui kippaamaan kanoottinsa keskelle jokea jo alle kilometrin melomisen jälkeen. Tämän jälkeen seurasi huvittavaa juoksentelua ja kuivattelua rantapenkereellä sekä kanootin kampeamista joesta. Pulahdus joessa oli toki mukava virkistys lämpimälle ja aurinkoiselle retkelle, sillä olihan jokivedessä lämpöasteita huimat kymmenen...

Hotellille palattuamme noin puoli neljän aikaan meille jaettiin kartat ja suunnistuslaput, joissa oli erilaisia kaupunkisuunnistusreittejä. Ihana bussikuskimme tarjoutui vielä silkkaa ystävällisyyttään viemään vapaaehtoiset kaupungille puoli viideksi. Kaupungilla olevat kävivät mm. shoppailemassa ja kiertelemässä suunnistuskohteita. Hotellilla olevat nauttivat hotellin monipuolisista palveluista, kuten vesipuistosta, kuntosalista ja keilahallista. Totesimme myös taksin olevan erityisen halpa täällä Virossa.

Illalla oli kokoontuminen kello puoli kymmeneltä ala-aulassa, missä kävimme taas seuraavan päivän ohjeita läpi. Seuraavaksi siirryimme hiljalleen iltapalalle ja omiin huoneisiimme rauhoittumaan.